Analiză MIEPO: În ultimii trei ani structura exporturilor din Republica Moldova s-a schimbat radical

Analiză MIEPO: În ultimii trei ani structura exporturilor din Republica Moldova s-a schimbat radical

19 May 2017

Experții MIEPO au analizat evoluția exporturilor din Republica Moldova în perioada anilor 2012-2016 și au constatat o dinamică atât de creștere, cât și de descreștere, cu schimbări esențiale în structura și geografia comerțului exterior.

Astfel, pe parcursul ultimilor 5 ani exporturile din Moldova au fluctuat. În anul 2016 aceste au crescut cu 2.5%, ajungând până la 2.05 miliarde dolari S.U.A.

Geografia exporturilor moldovenești, de asemenea, s-a schimbat cu tempouri rapide în favoarea piețelor noi din Uniunea Europeană, și în scădere pe piețele tradiționale din C.S.I. Dacă în anul 2012 ponderea țărilor C.S.I. în exporturile moldovenești a constituit 42.9%, iar a țărilor U.E. – 46.9%, după semnarea Acordului de Asociere dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană, în anul 2016 exporturile pe piața europeană constituiau deja 65.1% și doar 19.9% revenea țărilor C.S.I.

Este de menționat că, în anul 2016, România, Federația Rusă, Italia, Germania și Marea Britanie au fost în topul destinațiilor pentru exporturile moldovenești. Cea mai mare creștere a exporturilor din Moldova a fost înregistrată pentru Elveția (+770% în 2016 comparativ cu 2012), Bulgaria (+125%) și Grecia (+121%). De asemenea, o creștere destul de înaltă a exporturilor a fost înregistrată pentru Germania (+80%), Marea Britanie (+36%), Belarus (+28%), Franța (+48%), Republica Cehă (+67%), Austria (+52%), Olanda (+62%), Spania (+25%) și China (+75%). Exporturile în Italia, Turcia și Georgia au fost relativ stabile.

În ceea ce privește tendințele negative cu privire la exporturile moldovenești, se constată o scădere considerabilă a livrărilor către țările C.S.I. și anume către Federația Rusă (-64%), Ucraina (-59%) și Kazahstan (-74%). De asemenea, au scăzut și exporturile către S.U.A (-43%).

Se modifică esențial și structura exporturilor. Investițiile străine directe, îndreptate în mare parte în întreprinderile din sectorul de automotive, determină creșterea produselor industriale în Moldova. În același timp, cresc exporturile de cereale, semințe și fructe oleaginoase. Totodată, produsele tradiționale, precum băuturile, fructele proaspete și procesate, dar și produsele din industria ușoară înregistrează o anumită scădere la exporturi. Dacă în anul 2012 primul loc în exporturile din Moldova aparținea băuturilor, în special vinurilor, cu vânzări de circa 216 mln. USD și fructelor - 202 mil. USD, în anul 2016 aceste volume au înregistrat o descreștere cu 19% și respectiv 23%.

Principalele produse exportate din Moldova în anul 2016 făceau parte din domeniul automotive (maşini, aparate şi echipamente electrice şi părţi ale acestora), în special mărfuri precum fire, cabluri. Exporturile produselor din sectorul automotive în anul 2016 au atins nivelul de cca. 253 mln. USD. Acest fapt se datorează investițiilor masive, implementate în Moldova de către companiile străine din domeniul automotive.

Valori pozitive semnificative ale exportului din Moldova au fost înregistrate și pentru grupurile de produse agricole, precum seminţe şi fructele oleaginoase (+103%), cereale (+333%) și produsele precum, lapte şi lactate, ouă de păsări, miere naturală, produse comestibile de origine animală (+197%). O creștere moderată a exporturilor a fost constatată și pentru așa produse precum zahărul (+25%), sticla și articolele din sticlă (27%) și materialele textile tricotate sau croșetate (+18%).

Printre lideri în topul produselor exportate se află și mobila, care a atestat o creștere de 35%. Aceste volume se datorează în primul rând exporturilor efectuate de o companie cu capital străin, care produce în Moldova huse pentru scaune auto. În ceea ce privește exporturile mobilei “tradiționale”, indicatorii sunt mult mai modești.

Exportul produselor tradiționale moldovenești, practic din toate categoriile a înregistrat, în această perioadă, o descreștere. În afară de fructe și băuturi, aici pot fi menționate îmbrăcămintea şi accesoriile (-11%), grăsimile şi uleiurile de origine animală sau vegetală (-39%), produsele farmaceutice (-48%), produsele din legume și fructe (-31%), încălțămintea (-27%) ș.a.

Analiza reflectă dinamica exporturilor din anul 2016 în comparație 2012.

The Moldovan Investment and Export Promotion Organization (MIEPO)

Is the prime source of information and assistance for potential investors. 
We provide tailored services for potential investors throughout the investment decision process. We also support existing investors in extending their operations.
Our team consists of permanent investment attraction staff, sectorial consultants, as well as regional officers.
Combining our experience, we are able to provide you with information relevant for your decision making, as well as links to businesses and government.